Merlinia logo

Telefon: 4588 0087

E-mail: info@merlinia.com

Merlinia Assistance Procedurer

Hvordan man afdramatiserer en potentiel konfliktsituation

Merlinia Assistance er et teknisk værktøj, der gør medarbejderne opmærksomme på, at en kollega har brug for hjælp til at afværge en begyndende konflikt. Den bedste måde at håndtere situation på kommer an på omstændighederne. Her er nogle mulige scenarier:

Telefonen ringer - Det første skridt mod at afværge en begyndende konflikt kan ofte være noget så enkelt som at tage telefonen og ringe til den kollega, der har problemet. I samtalen der følger, kan man udveksle bemærkninger med en forudaftalt særlig betydning, så kollegaen ubemærket kan give udtryk for, hvor alvorlig situationen er.

Manglende papirer ligger på kontoret - En medarbejder banker på døren og kommer ind og forklarer, at han/hun leder efter nogle vigtige papirer. Disse papirer kan være svære at finde, så afbrydelsen varer et stykke tid. Eller papirerne bliver hurtigt fundet, men medarbejderen "glemmer" at lukke døren efter sig, når han/hun går igen.

Tid til en kaffepause - Døren går op og en medarbejder kommer ind med en kop kaffe. "Åh undskyld, jeg var ikke klar over, at du er optaget. Her er din kaffe."

Kort fortalt er enhver form for "afbrydelse" ofte nok til at afværge en begyndende konflikt. Det er også en god løsning til at undgå unødig provokation af en ophidset person, og i stedet give vedkommende lejlighed til selv at opgive konflikten uden at tabe ansigt.

Hej! Jeg ville bare lige høre, om du har lyst til en kop kaffe?

 

Kaffe kop

Fold alle ud     Fold alle sammen Copyright © 2016 Merlinia A/S - All rights reserved - Terms and conditions